Radioreclame in 2025: meer dan een kort stukje geluid
2025 is begonnen en dat merken we bij Rijnmond. Adverteerders hebben in de eerste weken van het nieuwe jaar de weg naar adverteren op Radio Rijnmond al goed gevonden. Ook in het nieuwe jaar blijft de inzet van radio een uitstekend middel in jouw mediaplan. Radio Rijnmond heeft een grote betrouwbaarheid en waardering van het publiek. Voor jou als adverteerder een slimme manier om gebruik van te maken.
In samenwerking met onze partner CommercialDeal
Het lijkt misschien alsof traditionele media op hun retour zijn, maar niets is minder waar. In een wereld die steeds digitaler wordt, past radioreclame zich aan en evolueert het mee. De belangrijkste trends voor dit jaar wil je niet missen en daarom zetten we ze voor je op een rij.
1. Vertaal een verhaal
Dit jaar zal de trend storytelling nog belangrijker worden. Een trend die al een aantal jaar geleden is begonnen, zet zich door. Consumenten verlangen naar een persoonlijk verhaal. Iets authentieks. En dat ook nog eens op een menselijke manier. Probeer, ondanks de korte lengte van jouw radiocommercial, je merk dus altijd mooi te verpakken. Of je nu een mooie klantervaring deelt of een unieke situatie schetst, commercials die waarde en betekenis toevoegen zullen in 2025 de toon zetten.
2. Humor blijft
Leuke reclames blijven van alle tijden en dat zal in 2025 niet veranderen. We verwachten dat er in 2025 een grote nadruk op leuke en grappige commercials komt te liggen, alhoewel het wel van toegevoegde waarde moet zijn. En waar iemand iets heel grappig of leuk vindt, kan een ander dat juist heel anders ervaren. Speel dus met je teksten, voeg er een leuke grap in toe maar probeer het wel relevant en toegankelijk te houden.
3. Minder selling, meer waarde
De toon van radiocommercials zal minder selling worden. Het gaat steeds minder om ‘koop nu’ en meer om warme aanbeveling. Consumenten willen aangesproken worden, niet aangedrongen. Daarom zet je niet meer in op ‘nu’, maar meer op een langdurige en waardevolle relatie met de consument.
4. Kan het iets korter?
In de tijd waarin korte video’s op sociale media onze spanningsboog bepaalt worden radioreclames ook korter. Mensen nemen niet meer de tijd om naar lange commercials te luisteren. In 2025 zal de trend van korte commercials nog meer de overhand nemen. In een commercial moet dus snel de aandacht getrokken worden, duidelijk beschreven worden welk probleem opgelost wordt of in welke behoefte wordt voorzien en afsluiten met een heldere, rechtlijnige actie. De uitdaging voor adverteerders zal zijn om hun boodschap in enkele seconden over te brengen zonder in te boeten op impact. Denk aan krachtige zinnen, verrassende hooks en een vlotte tone of voice die de luisteraar meteen prikkelt.
5. Waan je in…
Hoewel radio gehoord wordt, is het met het juiste verhaal en geluidseffecten wel degelijk mogelijk in te spelen op de kunst van de verbeelding. In een radiocommercial voor een reisorganisatie kun je met de juiste geluidseffecten en tone of voice een luisteraar het avontuur van de jungle laten inbeelden, of op de tribune bij een spannende wedstrijd van Feyenoord laten zijn. Ondersteunende geluiden blijven erg belangrijk en dat blijft in 2025 onverminderd het geval.
6. Hoe klink je?
Heb je er wel eens over nagedacht hoe jouw merk klinkt? Steeds meer adverteerders zullen in 2025 aandacht besteden aan hun sonic branding. In een tijd waarin we, naast radioreclame, ook veel korte video’s voor socials maken willen we dat we overal dezelfde geluidshandtekening gebruiken. Dus: op alle plekken dezelfde toon, muziek en geluidseffecten. Zo zorg je ervoor dat jouw radiocommercial op Radio Rijnmond hetzelfde klinkt als het geluid in jouw video op socials, of de wachtmuziek aan de telefoon. Sonic Branding zal in 2025 steeds belangrijker worden.
Conclusie
In 2025 zullen radioreclames zich dus blijven ontwikkelen naar meer creatieve en inhoudelijk krachtige campagnes. Of het nu gaat om storytelling, humor, transparantie, of een diepere emotionele connectie, merken zullen nieuwe en innovatieve manieren vinden om hun boodschap over te brengen. De sleutel zal liggen in het vermogen om niet alleen aandacht te trekken, maar ook echte, blijvende verbindingen te maken met de luisteraar.
